EMOTIES IN DE KUNST

Lesprogramma voor scholieren bij Open Atelierdagen Noordoost Veluwe

 

Inleiding

Het is leuk om jongeren meer te betrekken bij regionale kunst. Hettie Rensink, docent beeldende vorming en creatief professional, ontwikkelde hiervoor het lesprogramma Emoties in de Kunst. Leerkrachten in de bovenbouw basisschool en de onderbouw voortgezet onderwijs kunnen hiermee zelf aan de slag.

 

OPZET

 

Doelgroep

Bovenbouw basisschool en onderbouw voortgezet onderwijs

Doel

·        Leerlingen leggen een link tussen emoties en kunst door de emoties die zij in kunstwerken zien te leren herkennen en benoemen.

·        De leerlingen worden gestimuleerd de Open Atelierdagen Noordoost Veluwe (met bijvoorbeeld ouders) te bezoeken.

·        Leerlingen leven zich in, in het werk en de toelichting van de kunstenaars uit hun regio, die vermeld staan op www.openatelierdagen.nl.

·        Leerlingen benoemen welke beeldende elementen invloed hebben op het weergeven van emoties.

·        De leerlingen brengen het geleerde in de praktijk door een eigengemaakt kunstwerk.           

 

Tijdsduur

90 minuten

Leeractiviteiten

Luisteren, herkennen, benoemen, analyseren, vragen beantwoorden, vragen stellen, kunstwerk / collage maken

Onderbouwing

In deze les kruipen de leerlingen in de huid van een kunstenaar, ervaren zij kunst en cultuur aan den lijve en maken zij zelf kunst. Door deze activiteiten ontwikkelen zij verbeeldingskracht en inlevingsvermogen.

 

INHOUD VAN DE LES

 

Inleiding

Docent vertelt over de Open Atelierdagen Noordoost Veluwe en deelt de flyer (verkrijgbaar via de contactpagina) uit.

Mogelijke inleiding:

‘Ontdek welke kunst er in je omgeving gemaakt wordt en ontmoet de kunstenaars in hun ateliers.  Ieder jaar in het eerste weekend van oktober zijn de ateliers te bezoeken. Op deze manier krijgt iedereen en jullie dus ook de gelegenheid om kennis te maken met de verschillende kunstenaars en de verschillende dingen die zij doen. Schilderen, beeldhouwen, fotograferen, mozaïek maken en nog veel meer. Je kunt zien hoe de kunst tot stand komt en het verhaal van de kunstenaar horen. Je kunt ook vragen stellen.’

 

Om alvast een kijkje te nemen, kan de docent de website www.openatelierdagen.nl laten zien en een aantal kunstenaars met hun werk bekijken.


Over emoties

Emotie is een ander woord voor gevoel. Wat zijn gevoelens? Benoem er een aantal; Boos, bang, blij, bedroefd.

 

Hoe kan een kunstenaar deze gevoelens verwerken in zijn kunst?

1.     Door WAT, de voorstelling, bijvoorbeeld huilende mensen, boos kijkende mensen. Voorbeelden laten zien.

2.     Door HOE, de vormgeving kleur, vorm, ruimte licht, compositie, techniek en materiaal. Dit noem je beeldende elementen. Voorbeelden laten zien.

 

V.l.n.r.:

Pablo Picasso, De tragedie, 1903

Edvard Munch, De Schreeuw, 1893

Mark Rothko, Oranje, rood en geel, 1961
Francis Bacon, Studie naar Velazquez’ portret van Paus Innocent X, 1953 

 

Bekijk nu drie kunstwerken van kunstenaars die deelnemen aan de atelierroute op de website

Laat de leerlingen de volgende vragen beantwoorden of doe dit samen:

1.    Wat voor soort werk maakt deze kunstenaar? (bijv. schilderen, beeldhouwen, keramiek, mozaïek, fotografie enz.)

2.    Hoe laat de kunstenaar emoties zien in zijn of haar werk? Kijk niet alleen naar de voorstelling, maar ook naar de vormen, kleuren, ruimte, licht, compositie, techniek, materiaal. Gebruik ook de geschreven toelichting van de kunstenaar.

 

Ga dieper in op het tonen van emoties en maak onderscheid tussen de voorstelling (WAT) en de vormgeving (HOE). Vragen:

1.     Noem een emoties die je herkent in het verhaal van deze kunstenaar. Eventueel doorvragen: waarvoor gebruikt de kunstenaar emoties? Voor zichzelf? Voor het publiek? Beide? Waarom denk je dat?

2.     HOE wordt deze emotie door de kunstenaar weergeven. Welke beeldende elementen gebruikt hij of zij. Denk aan:

  1. voorstelling of
  2. vormen, kleuren, ruimte, licht, compositie, techniek, materiaal.

 

Toelichting

De leerlingen benoemen wat ze bij de kunstwerken voelen. Deze bovenstaande vragen zijn erop gericht dat leerlingen zich inleven en bewust worden van het in beeld brengen van emoties. Niet alleen door een voorstelling, zoals een huilend gezicht, maar ook door:

  • kleur (warme vs. koude kleuren), bijvoorbeeld de kleur blauw die doet denken aan droefheid of contrasterende kleuren die emoties oproepen
  • gebruik van licht heeft invloed op emoties donker is naar, licht is fijn
  • vorm (ronde vs. hoekige lijnen). 


Door zich in te leven en te benoemen hoe emoties te zien zijn in de kunst, leren leerlingen bewuster te kijken. 

 

Zelf aan de slag

Kies een emotie boos bang bedroefd of blij.

Maak een of meerdere vormen op papier waarmee je die emotie uitdrukt.

Maak een achtergrond door een collage die je erbij vindt passen van verf, tijdschriften en gekleurd materiaal.

Knip deze uit en plak deze op een papier of op canvas.

Werk het kunstwerk af.

Geef het een titel en signeer het (zet je handtekening).

 

Mogelijke vervolg

Tentoonstelling van het werk van de leerlingen.

Gastles gegeven door lokale kunstenaar.

 

 

© Deze les is ontwikkeld door Hettie Rensink, augustus 2021

copyright © 2021 Open Atelierdagen Noordoost Veluwe